La CUP de Banyoles aposta per l’establiment de comunitats d’aprenentatge

La Candidatura d’Unitat Popular (CUP) de Banyoles potenciarà l’organització de les escoles en comunitats d’aprenentatge, un projecte basat en l’aprenentatge a través del diàleg i […]


La Candidatura d’Unitat Popular (CUP) de Banyoles potenciarà l’organització de les escoles en comunitats d’aprenentatge, un projecte basat en l’aprenentatge a través del diàleg i la participació de tota la comunitat. La formació ha donat a conèixer aquest dimecres les seves principals propostes en matèria d’educació en una roda de premsa realitzada a davant de l’escola del Pla de l’Ametller, on ha explicat que aposta “per una educació inclusiva i igualitària que es basi en els valors, el respecte i la solidaritat”. Zaida Vidal, responsable d’educació de la CUP, ha assenyalat que “volem una educació que ens ensenyi a ser crítics, autònoms i independents; que ens ensenyi a prendre decisions i a ser responsable d’aquestes”. Vidal també ha anunciat que la CUP defensarà l’obertura dels espais educatius fora de l’activitat escolar per tal d’aprofitar-los per a la realització d’altres activitats.

L’organització de les escoles en comunitats d’aprenentatge és l’aposta més decidida de la CUP en educació. La comunitat d’aprenentatge és, segons ha explicat Vidal, un projecte avalat per la comunitat científica internacional i que disposa actualment d’una trentena de centres a Catalunya que funcionen seguint aquest mètode. Segons Vidal, aquest tipus de centres conceben l’escola “com un espai no únicament de formació en coneixements, sinó un espai d’educació integral on hi té cabuda tothom i on tots poguem ser partícips de l’educació dels nostres fills”.

A través d’aquesta eina, ha assegurat Vidal, es posaran les bases que aconseguir en el futur “una ciutat 100% educadora” que aconsegueixi una societat “inclusiva i igualitària” i on les famílies “s’integrin al 100%, on puguin treballar colze a colze dins i fora de l’escola per assolir un objectiu comú”. En les comunitats d’aprenentatge, ha remarcat, els mestres “no són l’únic camí a l’aprenentatge, sinó l’acompanyament”. “Volem unes aules on els nens i nenes amb les seves diferències i les seves similituds, treballin conjuntament i cooperativament per tal de que assoleixin de forma autònoma i a través d’experiències pròpies, coneixements veritablement significatius”, ha assenyalat, afegint que una escola ha de treballar “a partir de màxims, donant les mateixes oportunitats i expectatives per a tots els alumnes”.

Obrir els equipaments educatius de la ciutat

Vidal ha donat a conèixer una altra de les propostes de la CUP a Banyoles i és obrir els equipaments educatius al conjunt de la població. Des de l’escola del Pla de l’Ametller, Vidal ha reivindicat “una escola oberta, viva i de tothom”. “Des de la CUP pensem que un primer pas hauria de ser obrir aquests espais fora dels horaris estrictament escolars per tal que l’escola esdevingui un espai de joc, de coneixement, d’oci… un punt de trobada per a tots on tots i totes puguem fer ús de les biblioteques, aules d’informàtica, menjadors, cuines, sales d’actes, patis…”. D’aquesta manera, atesa la manca de recursos econòmics  actual, la formació creu que cal fer ús dels recursos ja existents a la ciutat i aprofitar-los “al màxim per així optimitzar i descongestionar els espais públics com la biblioteca, el centre cívic… i disposar de més espais i recursos per respondre a les necessitats de les diferents entitats i de la població en el seu conjunt”.

La societat en conjunt ha de ser educadora

Vidal ha insistit que per aconseguir una ciutat educadora no només s’ha de treballar des de l’escola sinó des del conjunt de la societat. En aquest sentit, ha afirmat que “entenem l’educació com una eina de transformació de la societat”, de manera que considera que “no han de ser únicament les escoles l’eix educatiu de la ciutat, sinó que la pròpia ciutat ha d’esdevenir l’eix educatiu de la societat”.

Vidal ha remarcat que Banyoles és membre de la xarxa de ciutats educadores des de fa més de 10 anys i que en aquest sentit ha de “vetllar per tal d’obrir-se a la població, aprofitar cada espai, cada esdeveniment, cada racó perquè tots poguem fer-ne ús i aprendre’n”. “Totes i tots, Banyoles, ha de ser educativa”, ha manifestat.

El model actual “no funciona”

Segons Vidal, “el sistema educatiu actual no funciona, i el fet d’anar apedaçant els estrips pot fer una mica més senzill el camí però el problema continua sent-hi”. És per això que la CUP aposta “per una educació que ens faci persones, no simples peces del sistema capitalista”. Vidal assegura que el model basat en comunitats d’aprenentatge permetria treballar per la reducció de les taxes d’absentisme i fracàs escolar a llarg termini.

12 de maig de 2011